معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: طرح رتبه‌بندی و غربالگری سمن هارا آغاز کردیم و امید است تا پایان شهریور آن را به نقطه قابل قبولی برسانیم.

رشد ۲۵ درصدی تشکیل سمن‌های حوزه جوانان/ ضرورت حمایت از تشکل های مردم نهاد

محسن ولیئی در مراسم رونمایی از سامانه مشارکت‌های اجتماعی، اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم در وزارت کشور ۸۵۸۰ تشکل مردم نهاد ثبت شده بود و اکنون این رقم به ۱۱ هزار تشکل رسیده و رشد ۲۲ درصدی داشته است.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مشارکت‌های اجتماعی گفت: این طرح در اسفند سال ۱۴۰۲ آغاز شد و ادامه دارد و ۱۸ هزار تشکل مردم نهاد در سامانه ثبت نام کردند که ۴۰۰۰ مورد آن مربوط به وزارت ورزش و جوانان است.
وی گفت: برمبنای این طرح، قرار است همه تشکل‌های مردم‌نهاد بتوانند خود را معرفی کرده و از ظرفیتی که دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی در سطح کشور فراهم می‌کنند بتوانند اقداماتی را در زمینه کاهش، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراهم کنند؛ اینها به ۱۴ گروه تقسیم می‌شوند که تمام آسیب‌های اجتماعی ذیل آن هستند و در ذیل کارگروه‌های شورای اجتماعی کشور فعالیت خواهند کرد و می‌توانند از حمایت‌های وزارت کشور بهره‌مند شوند.

ولیئئ گفت: متقابلاً در حوزه وزارت ورزش و جوانان نیز اینگونه است و می‌توانند برای ساماندهی لازم برای حضور در نقاط بحران خیزی که آسیب‌های اجتماعی در آنجا افزایش دارد، اقدام کنند. به عنوان نمونه یک آسیب اجتماعی، ممکن است مربوط به تعداد محدودی از شهرهای کشور باشد مانند اعتیاد یا طلاق و خودکشی؛ لذا زمانی که از آسیب اجتماعی صحبت میکنیم متعلق به کل کشور نیست و ممکن است در برخی از نقاط وجود داشته باشد. از همین رو، گروه‌های اجتماعی به عنوان حلقه‌های میانی در آن بخش‌ها تقویت می‌شوند.

وی همچنین به طرح رتبه‌بندی و سطح‌بندی و غربالگری سمن‌ها اشاره کرد و گفت: البته در وزارت کشور برای اینکه سطح بندی مناسبی از وضعیت سمن‌های دارای مجوز از وزارت کشور داشته باشیم، طرح رتبه بندی و غربال گری آنها را آغاز کردیم و امید است تا پایان شهریورماه آن را به نقطه قابل قبولی برسانیم.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اینکه قانون تشکل‌ها در کمیسیون شوراها تصویب شده است، گفت: اکنون به صحن علنی مجلس رسیده است و علی رغم اینکه طرح در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود، نظر هیئت رئیسه این بود که از نظرات مختلف تشکل‌های مختلف بهره‌مند شوند و مجددا فراخوانی زده شد و همکاران دو ماهی است روی آن کار می‌کنند تا بتوانند نواقص احتمالی را رفع کنند. اهتمام مجلس نیز این است که تشکل‌های مردم نهاد دارای وحدت رویه مناسب شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.